כיתה א'

 

משימתנו הראשונה בכיתה א', היא להפוך את קבוצת הילדים שהתקבצה בכיתתנו לגוף כיתה אשר ניזון מכל אחד מהפרטים, ולא פחות מכך, מזין כל אחד מהם. הילדים הצעירים מתרגלים אט אט לשגרת בית הספר, לריתמוסים אשר מלווים אותם בבטחון לאורך היום ומהווים עבורם עוגנים של סדר ובהירות בתוך תכני הלימוד המשתנים.

 

הנושא הראשון הוא רישום צורות המתאפיין במפגש של תנועה וצבע. הצורות הראשוניות בכיתה א' הן הקו הישר והקו המעוגל. זוהי התשתית האמנותית והגרפית לכל רכיבי הכתיבה והציור.        

                 

הנושא השני הוא אותיות האל"ף בי"ת. במהלך שתי התקופות הילדים לומדים את כל האותיות מתוך סיפורים, דקלומים וציורים, כאמצעים המציגים כל אות ואות. תקופות אלה מאופיינות בחדווה של גילוי ושמחה על כל אות חדשה שמגיעה. לכל אות מתלווים דקלום הרווי במצלול שלה, ציור יפה במחברת ושיר שלבסוף נרקם לספר שבו מתוארות כל האותיות, כאלבום תמונות מרהיב.

 

 

 

 

 

חינוך אנתרופוסופי כיתה א

הנושא השלישי הוא חשבון. לאחר שבתקופה הראשונה עורכים היכרות עם המספרים, עוברים בתקופה השנייה לפעולות החשבון, כשלעזרנו מגיעים ארבעה גמדים חרוצים שעובדים בתחנת קמח, לכל אחד מהם איכות של פעולה חשבונית אחת הקשורה לאיכויות אנושיות: גמד חיבור, בעל איכות אטית ויסודית שיכול להוסיף עוד ועוד; גמד חיסור נדיב מאוד שמסתפק במועט; גמד כפל מלא מרץ; וגמד חילוק, סוציאלי ובעל ערכי מוסר נעלים. בתקופות החשבון המאופיינות יותר בתנועה, אנו לומדים דרך גופנו את סדרות לוח הכפל, על-ידי רקיעות, מחיאות וקפיצות. ילדי כיתה א' עסוקים בחוויית הריתמוסים של כל מספר ומספר בלוח הכפל, ומאוחר יותר יהפוך ריתמוס זה דרך התנועה בגוף, לידיעה, כלומר, להבנה בדרך המחשבה. באביב נעזרים באגוזי פקאן שנאספו בטיול השבועי ובעזרתם מחברים, מחסרים, כופלים ומחלקים. לקראת חג הפסח משחקים באגוזים ולומדים באמצעות שירים ומשחקים על מספרים זוגיים ואי-זוגיים. כך אנו שוזרים את תוכני הלימוד בעונות המתחלפות ובחגים השונים.

 

מלבד הנושאים המרכזיים של כיתה א', לומדים גם בשיעורים האחרים כמובן: סורגים בשתי מסרגות, מחללים בחלילית ומשוחחים באנגלית ובערבית. בשיעורי אוריתמיה שוקדים על הצגת סוף שנה.

 

את ילדי הכיתה מלווים במהלך השנה חונכים מכיתה ז'.

 

הורים מספרים

 

"הבחירה שלנו בחינוך ולדורף התחילה עוד בתקופת הגן. כבר במפגש הראשון שלנו הבנו שהגענו למקום הנכון לילדנו.

עם השנים צמחנו ולמדנו עם הילדים, וגילינו פתיחות אמיתית ועמוקה בקרב המחנכים המקסימים אשר ליוו אותנו בדרך. הכניסה לבית הספר היוותה תהליך טבעי ונכון עבור הילד ועבורנו. בבית הספר צמחנו אל תוך חוויות עמוקות ואמיתיות מסוג אחר.

המפגש עם המחנך נתן תחושה שאפשר לנשום לרווחה. שוב, כל הכלים הנכונים שילוו אותנו למסע חדש בתקופת בית הספר מצויים בידינו. נדהמנו לראות באיזו מהירות הצליח המחנך לראות באמת את הילד. האהבה הגדולה לילדים היא דבר שמלווה אותנו בכל יום במפגש איתו.

בית הספר מאפשר צמיחה אמיתית לילדים תוך נגיעה במקומות שכל כך חשובים להם ולנו. פגשנו במורים לחיים. בכל יום, כשהילד חוזר הביתה, רואים בעיניו את חווית הלימוד ואת האהבה הענקית לבית הספר. ההתרגשות מכל אות שנלמדת בכיתה וממה שעוד יגיע, הסקרנות הגדולה והאהבה האמיתית לדרך הלמידה. יש דברים שהם כל כך חווייתיים, שלא ניתן לתאר אותם במילים. אנו כהורים חולקים את החוויות האלה כל הזמן ומרגישים ברי מזל בכל יום מחדש.

הפתיחות לדרך הלמידה מאפשרת לראות עולם שלם של הילד. המקום שבית הספר נותן לילדים להתפתח ולצמוח, באופן המיישם קבלה אמיתית וכנה של תהליכים שהם עוברים, מרגשת מאוד אותנו כהורים. חלק ניכר מן הלמידה נובע מתוך הסקרנות האינסופית של הילדים. אין זה מתבטא בשאלה 'מה למדת היום?' אלא דווקא מתוך החכמה האמיתית של הדברים הכי גדולים ומרגשים במפגש עם הטבע, חומרים שונים שעובדים אתם, חיות, שפות וצבעים."

 

© 2014 by Urim