top of page

 "לחנך את לב הילד ולא רק את שכלו..."

רודולף שטיינר

מרכז הסמינרים קיבוץ הרדוף

 

לימודי אנתרופוסופיה והכשרת מורי ולדורף בכפר הירוק

 

מבוא

הסמינר הפועל בכפר הירוק החל את פעולתו בשנת 2000, תחילה במטרה להכשיר את מורי בית הספר "אורים" בכפר הירוק, ואחר כך כמרכז להכשרת מורים וגננים ברוח חינוך ולדורף באזור.

הסמינר מנסה לענות על צורך כפול. מחד, הצורך של בתי הספר וגני ולדורף במרכז ובדרום במורים וגננים שעברו הכשרה מלאה בחינוך ולדורף, ומאידך הצורך של מספר גדל והולך של אנשי חינוך (מורים, גננים, הורים, סטודנטים לחינוך ועוד) בלימוד שיטתי ובהעמקה ביסודות החינוך עפ"י האנתרופוסופיה.

הסמינר מופעל על ידי צוות מורים בעל ניסיון רב, רבים מהמורים עברו הכשרות במוסדות חינוך בחו"ל.

על האנתרופוסופיה - מדע הרוח המודרני

הדרך להכרה ולמימוש של עצמיותי העמוקה ביותר מובילה אותי אל העולם, אל הטבע , אל האדם האחר. ובחפשי אחר סודות הטבע הנגלה והנסתר, מופנה מבטי אל הפעילות היוצרת של ישותי העצמית. האנתרופוסופיה, מדע הרוח המודרני מיסודו של רודולף שטיינר, חושפת את הקשר הרוחי החי של האדם אל העולם הסובב אותו ומעניקה דרכים ומתודות של התפתחות עצמית התואמות את השלב התודעתי הנוכחי של האנושות. כשביל של הכרה המקיף את מכלול תחומי ההוויה שבהם חי ופועל האדם, מהווה האנתרופוסופיה בסיס חדש להפריית החיים המעשיים על כל ענפיהם: חינוך, חינוך מרפא, רפואה, חקלאות, החיים הסוציאליים, האומנויות השונות ועוד. הכרה רוחית הופכת לכוחות יצירה ומרפא, החיים עצמם לדרך של צמיחה והתפתחות. האדם נהיה למוקד היוצר של חייו. במהלך המאה ה-20 עברה האנתרופוסופיה על כל ענפיה תהליכים של צמיחה ושל התפתחות, והיא מוכרת כיום בעולם כולו. תרומה מרכזית להתחדשות הגרעין הפנימי של האנתרופוסופיה בעשורים האחרונים הינה עבודתו של גאורג גלצר: הדגש מושם על המימוש הדינאמי של ישות האדם והעולם בפעילות האני, מתוך התבוננות עקבית בתופעות החיים. במרכז עבודתו נמצאת שאלת הרוע וההתגברות עליו בדרך של התמרה עצמית.

חינוך ולדורף

חינוך ולדורף נוצר בתחילת המאה ה-20 ע"י המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר (1861 – 1925). בית הספר הראשון ברוח זו הוקם בעיר שטוטגרט שבגרמניה, לילדי הפועלים במפעל "ולדורף אסטוריה", בעקבות פנייתו של מנהל המפעל אל שטיינר להקים לילדי הפועלים במפעלו בית ספר ברוח רעיונותיו. מאז התפשטה גישה חינוכית זו בכל רחבי העולם, וכיום קיימים מאות בתי ספר המלמדים ומחנכים בדרך זו. חינוך ולדורף שם במרכז פעילותו החינוכית את התפיסה ההתפתחותית של רודולף שטיינר. תחילתו של חינוך ולדורף הייתה בשנות העשרים של המאה ה-20 ומבחינה גיאוגרפית התמקד תחום התפשטותו בשנים הראשונות בעיקר במרכז אירופה. אולם משנות השמונים התרחב זרם חינוכי זה, התפשט בכל חמש היבשות – והועבר-הועתק לשפות שונות, לעמים אחרים, בתנאים שונים ומגוונים. בכל ארץ, תרבות ושפה שבה נקלט חינוך ולדורף ישנה השפעה לתנאים, אקלים, ודת הייחודיים לה. 

המיוחד בחינוך ולדורף

הדבר החשוב ביותר הוא שמוסדות החינוך (גנים ו/או בתי ספר) של חינוך ולדורף תפקידם לחנך את התלמידים תוך הבנה כי לכל אחד יש כשרים ייחודיים שמגבשים אישיות ייחודית. אלמנט חשוב בחינוך הוא להציע לילד בכל גיל את מה שנכון עבורו לקבל לצורך התפתחותו. הלימוד מתבצע מתוך התפיסה ההתפתחותית באמצעות גישה אומנותית-חווייתית, אשר מביאה את הילד לפעילות יוצרת גם בתחומי הידע השונים וגם במלאכות, מוזיקה, אומנויות שונות וכו'.

חינוך ולדורף בארץ

כבר בתחילת שנות השמונים קמו גני ילדים בארץ ועד היום קמו כ-100 גנים בכל רחבי הארץ. עם צמיחת הגנים (והילדים שבהם) עלתה מאליה השאלה אודות ההמשך החינוכי והקמת בתי ספר. בארץ קיימים היום מעל 25 בתי ספר מהדרום ועד הצפון: ירושלים, הרדוף, טבעון, רמת השרון, קריית אונו, הוד השרון, פרדס חנה, יודפת, שפרעם, רמת גן, תל אביב, באר שבע ועוד.

מבנה הלימודים בסמינר

הסמינר מציע שני מסלולי לימוד:

המסלול המלא מתקיים על פני 4 שנים ומורכב משני חלקים.

חלק ריתמי וקבוע - כל יום ראשון 20:30-8:30 (אוקטובר עד אמצע יוני) ובנוסף מפגשים חודשיים – ימי שישי פעם בחודש בערך, שבהם הלמידה תהיה בעלת אופי יותר סדנאי.
שעות הבוקר יוקדשו לתצפית מודרכת בשיעורים, לשיעור חינוך – פרקטיקה ומתודיקה ולמקהלת סמינר. כל תלמידי הסמינר ילמדו ביחד את החלק הזה של היום.

בשעות אחה"צ יתחלקו התלמידים לקבוצות (שנה א, שנה ב וכו׳) וכל כיתה תלמד שיעורים ייעודיים עבורה. באופן כללי המערכת מורכבת משיעורי אנתרופוסופיה, חינוך ואומנות.
בימי שישי יינתנו שיעורים וסדנות בתחומים שונים של אומנות, חינוך ואנתרופוסופיה, אשר ישלימו את הלימודים בימי ראשון ויאפשרו מפגש עם תחומים שונים והתנסויות נוספים.

מטרת המסלול המלא היא להכשיר אנשי חינוך וולדורף. השנה הראשונה מהווה שנת יסוד באנתרופוסופיה וחינוך ולדורף וניתן לקחת אותה בפני עצמה לצורך העשרה (ראו פירוט בהמשך), מפגש ראשוני עם האנתרופוסופיה ושאלות החינוך. 

ניתן לשלב את הלימודים במסלול המלא עם תואר אקדמי במכללת אורנים, אשר מכירה בחלק מהלימודים בסמינר.

מסלול העשרה מסלול חד שנתי (ישנה אפשרות להמשיך את הלימודים גם לשנה נוספת על בסיס תכנית אישית). הלומדים במסלול זה מצטרפים ללומדים ביום ראשון לחלק השני של היום: 20:30-15:00. מסלול העשרה מיועד למעוניינים במפגש ראשוני וחוויתי עם האנתרופוסופיה דרך פעילות אומנותית ועיונית. לחצו כאן לרשימת הקורסים.

כל שנת לימוד מתחילה באוקטובר ומסתיימת ביוני.

** הלימודים מוכרים לגמול השתלמות בשנת שבתון

סגל המורים

מורי החינוך של הסמינר הם מחנכי כיתה בבתי ספר ולדורף, אנשי חינוך ואמנים בתחומים שונים. כולם בוגרי הכשרות בסמינרים שונים בארץ ובחו"ל.

 

רשימת המורים לשנים 2022-2021:

יעקב ארנן – הדרך הפנימית

אבנר המאירי – אנתרופוסופיה

נדיב ברוג – אוריתמייה

גל גולן - מוזיקה ושירה

עמר רוזן – ציור ורישום, התפתחות האנושות מתוך תולדות האמנות

יובל נאור – התבוננות בטבע, אנתרופוסופיה

ענבל גינת – עיצוב דיבור ודרמה

דניאל שטרול – חינוך

גיל קינן - חינוך

ענת לבנטון ויניב פיטליק חורב - חינוך לגיל הרך

חן רפאל באום – חינוך שנים ג-ד

קטי לוי ניסים - פיסול

ליצירת קשר ולהרשמה

bottom of page